Agheasma Mare, apa sfințită la sărbătoarea Botezului Domnului, reprezintă un simbol al curățirii sufletești și al binecuvântării divine.
Cuvântul „Agheasmă” provine din termenul grecesc „αγίασμα”, care denumește atât „apa sfințită”, cât și slujba propriu-zisă de sfinţire a ei, care se săvârșește doar de Bobotează.
Agheasma Mare – apa sfințită la Bobotează
Agheasma Mare se sfințește de Bobotează atât în Ajun, când preoții folosesc apa sfințită pentru a binecuvânta casele credincioșilor cântând troparul Botezului: „În Iordan, botezându-Te Tu, Doamne…”, cât și în ziua propriu-zisă a Botezului Domnului, după Sfânta Liturghie, când apa sfințită este oferită credincioșilor pentru a fi păstrată și folosită pe tot parcursul anului.
Apa de Bobotează are o putere aparte, fiind sfințită printr-o dublă invocare a Sfântului Duh în cadrul rugăciunii de sfințire.
Acest act liturgic are loc chiar în ziua în care Mântuitorul a sfințit apele botezându-Se în Iordan.
Din acest motiv, slujba Aghesmei Mari este mai amplă și solemnă, iar cântările și rugăciunile speciale subliniază și preamăresc Botezul Domnului în Iordan.
Agheasma Mare și puterile ei
Agheasma Mare, apa sfințită la sărbătoarea Botezului Domnului, are o putere sfințitoare și tămăduitoare deosebită, mult mai mare decât cea a Agheasmei Mici.
Aceasta rămâne nestricată pentru o perioadă îndelungată, păstrându-și prospețimea, curățenia și gustul plăcut, ca și când ar fi fost proaspăt scoasă din izvor.
În biserică, o parte din Agheasma Mare este păstrată într-un vas special numit agheasmatar și este folosită de preoți în diverse slujbe și ritualuri.
Utilizări ale Aghesmei Mari:
- Stropirea persoanelor și obiectelor care necesită exorcizare, curățire sau sfințire;
- Botezul copiilor;
- Rugăciuni pentru alinarea durerilor de cap;
- Curățirea fântânilor spurcate;
- Binecuvântarea începutului semănăturilor;
- Sfințirea vaselor spurcate;
- Protejarea țarinilor, viilor și grădinilor afectate de lăcuste sau dăunători;
- Sfințirea crucilor, troițelor și clopotelor;
- Sfințirea vaselor și veșmintelor bisericești;
- Ritualuri importante din biserică, precum sfințirea antimiselor, a Sfântului Mir și a altor obiecte sacre.
Cum trebuie păstrată și folosită Agheasma Mare?
Fiecare credincios este încurajat să ia Agheasma Mare de la Bobotează și să o păstreze într-un vas curat, într-un loc de cinste.
Aceasta se consumă pe nemâncate, cu respect și evlavie, în zilele de post, de ajunare sau la sărbători mari, mai ales atunci când nu ne împărtășim.
Credincioșii obișnuiesc să bea Agheasma Mare timp de opt zile consecutive, începând din Ajunul Bobotezei și până la finalul praznicului, pe 26 ianuarie.
După această perioadă, Agheasma Mare poate fi consumată doar după spovedanie. Cei opriți de la împărtășanie pot găsi mângâiere luând Agheasma și apoi anaforă.
Ordinea consumării:
- După împărtășanie: Agheasma se consumă, fiind considerată mai mică decât Sfânta Împărtășanie;
- Înainte de anaforă: Agheasma se ia, fiind mai importantă decât anafora.
Vă recomandăm și acest articol: Ajunul Bobotezei: tradiții și superstiții.